کد مطلب:210838 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

زیارت امام جعفر صادق
در اسلام زیارت مؤمن در حیات و ممات مؤكد شده زیرا مؤمن یعنی كسی كه روحش تربیت یافته باشد و چون روح باقی است حیات و ممات مؤمن مساوی است نهایت مآثر آن در شئون مختلف زندگی نشئه ی عالم مادی مختلف است همه دل ها و همه گوش ها و چشم ها از آن بهره مند نمی شوند به اصطلاح فقها گوش برزخی می خواهد تا آن الحان و اصوات را بشنود و چشم پرورش یافته ربوبی می خواهد تا آن محیط و مناظر و مرایا را ببیند و به اصطلاح امروز چون چشم و گوش و سایر حواس ما در این محیط برای این محیط خلق شده اند از اصوات و الحان كمتر از 13 و بیش از 30 درجه سرعت امواج حركت و نوسان و ارتعاش نمی توان استفاده كرد صداهای كوتاه تر و بلندتر را نمی شنویم و محیط محدودی را می توان با چشم دید در یك مسافت معینی كه نزدیك تر



[ صفحه 336]



و دورتر از آن را با این چشم نمی توانیم دید و نوری هم كه در خارج باید به نور داخلی كمك كند مؤثر است.

باری ارتباط با احیاء و اموات درخور شرایطی است كه باید متناسب با آن باشد علاقه روابط با ارواح اموات شرایطی خاص دارد كه اگر آن تربیت روحانی نباشد در این نشئه امكان ارتباط نیست.

یكی از شرایط تربیت اعضاء و حواس عالم ناسوتی و ملكوتی زیارت اموات است كه در اسلام تأكید شده در هر هفته اقلا یكبار زنده ای به دیدن ارواح و قبور مردگان خود بروند با آنها مأنوس و مألوف گردند تا از مزایای تربیت نفسانی و آشنائی به عالم دیگر بهره مند گردند.

حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله روزهای دوشنبه و پنجشنبه به زیارت قبور گذشتگان می رفت و با ارواح آنها مذاكره و مكالمه می فرمود و از خداوند طلب مغفرت برای آنها می فرماید.

امیرالمؤمنین علیه السلام در قبرستان می رفت و با ارواح مؤمنین و شهدای مجاهدین مأنوس می گردید و می فرمود می بینم آنها دسته دسته حلقه حلقه اطراف هم جمع هستند البته این گفت وشنود این دیدن در اختیار ما نیست آن نفس قدوسی و ملكوتی آن حضرت بود كه می دید و می شنید و مذاكره می كرد.

در صورتی این زیارت اموات این قدر اهمیت و ارزش داشته باشد به طریق اولی زیارت مؤمن حقیقی كه در درجه كمال ایمان و بلكه امیرمؤمنان و پیشوای متقیان بوده اند برای نیل به مراتب و مدارج تكاملی مؤثر و مفیدتر است و روی همین مبانی زیارت پیغمبر و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و سایر ائمه معصومین تأكید شده است و آنها زیارت مراقد انبیاء و اوصیاء قبل را تأكید و ترغیب نموده اند زیرا قلوب به زیارت آنها بیدار و زنده می شود و به عوالم دیگر آشنا می گردد - و آدم زنده را تشجیع برای سیر و سغر عوالم دیگر می فرماید - و از همه این ها گذشته زیارت انبیاء و اولیاء و ائمه معصومین از نظر شكر نعمت و تقدیر و تعظیم از مشعلداری آنها تعظیم شعائر اسلامی است و این تعظیم شعائر از تقوی و پرهیزكاری قلب است.

در زیارت قبور ائمه دو نوع زیارت هست یكی زیارت عمومی همه آنها كه روایات بسیاری نقل شده یكی ثواب زیارت هر یك از آنها كه در فضل زیارت قبر مخصوص هر یك از ائمه نقل شده است.

در زیارت عمومی فرمودند: ان لكل امام عهدا فی عنق اولیائه و شیعته و ان من تمام



[ صفحه 337]



الوفاء بالعهد زیارة قبورهم فمن زارهم رغبة فی زیارتهم و تصدیقا بما رغبوا فیه كان ائمتهم شفعاءهم یوم القیمة

برای هر امامی عهدی در گردن دوستان آنها هست و از شرایط اتمام وفا به عهد زیارت قبور آنها است هر كس قبور آنها را زیارت كند و اعتراف به مقام امامت آنها داشته باشد ائمه آنها در روز قیامت شفیع آنها خواهند بود.

و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود اتموا برسول الله (ص) اذا خرجتم الی بیت الله الحرام فان تركه جفاءا لله و بذلك امرتم و اتموا بالقبور التی الزمكم الله حقها و زیارتها و اطلبوا الرزق عندنا

فرمود هر وقت به حج خانه خدا رفتید عمل خود را به زیارت پیغمبر خدا تمام كنید كه پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود قبور را زیارت كنید و رزق خود را بالای سر قبور از خدا طلب نمائید و حضرت امام صادق فرمود: من زار اماما مفترض الطاعة و صلی عنده اربع ركعات كتب الله له حجة و عمرة

هر كس امامی را زیارت كند و او را امام واجب الطاعه بداند و چهار ركعت نماز كنار قبر او بخواند خداوند ثواب یك حج و عمره در نامه ی عمل او محسوب می نماید و اخبار صادق آل محمد درباره زیارت قبور ائمه زیاد است.

اما زیارت خود امام ششم این است كه فرمود من زارنی غفرت له ذنوبه و لم یمت فقیرا هر كس مرا زیارت كند خداوند گناهان او را بیامرزد و هرگز فقیر نمیرد.

امام حسن عسكری علیه السلام فرمود: من زار جعفرا او اباه لم تشتك عینه و لم یصبه سقم ولم یمت مبتلی [1] .


[1] نفس المصدر.